Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2017

Το ζήτημα της ΦΩΤΟΤΥΠΙΑΣ στο «περίγραμμα» - πλαίσιο ζωής.

Το περίγραμμα με την κλειστή γραμμή του σαν περί-φραγμα με κλείνει μέσα σε ένα πλαίσιο.
Πλαίσιο ζωής δοσμένο , έτοιμο, άκριτο, αποκλείει την ελευθερία προσωπικής έκφρασης , κίνησης ,δημιουργικής πνοής στη σκέψη και φαντασίας στην επινόηση λύσεων στα πάσης φύσεως «δύσκολα» της ζωής . Ο άνθρωπος γεννιέται με όλες τις προϋποθέσεις να γίνει μέγας δημιουργός μέσα στη ζωή του κόσμου , μέσα στην ζωή του και να «φέρει» έτσι , ελεύθερα εναρμονίζοντας ,κάτι από την προσωπική του αλήθεια στην κοινή πλέον ζωή με τους συνανθρώπους του .
Μεγαλώνοντας όμως μέσα σε συστήματα κοινωνικά και εκπαιδευτικά που συμφωνούν σε «ιδανικά περιγράμματα» εξυμνώντας την ασφάλεια, μέσα από το «ορθό» και «κανονικό» περίγραμμα, με την επιταγή να «γεμίσει» χωρίς να βγει «εκτός περιγράμματος» , ο άνθρωπος δημιουργός γίνεται άνθρωπος «κανονικός», υπάκουος σε κάθε εξωτερική «αρχή» πλαισίου και εν τέλει εξουσίας .
Αναλόγως την πρόταση-πλαίσιο ζωής που έχουμε σαν εκπαιδευτικοί να εμπνεύσουμε στα παιδιά , έτσι και επιλέγουμε το «γέμισμα» της φωτοτυπίας με την κλειστή γραμμή- περίγραμμα, ή την ελεύθερη γραμμή της προσωπικής έκφρασης του παιδιού στα «σχήματα» του κόσμου.
Στο παρακάτω παράδειγμα : Σχέδιο παιδιού Α’ δημοτικού, που παρακολουθεί με την δική του γραμμή την φωτοτυπία μοτίβου από σκυριανό κέντημα (με αφορμή την 25η Μαρτίου έδωσα φωτοτυπίες από ελληνικά παραδοσιακά μοτίβα υφαντών και κεντημάτων )
Η πρώτη κίνηση των παιδιών ήταν να «γεμίσουν» την φωτοτυπία και κινήθηκαν αυτόματα σχεδόν σαν υπνωτισμένα , στην γνωστή σε αυτά διαδικασία. Η δεύτερη κίνηση μετά από την παρέμβασή μου – περιορισμό, να σχεδιάσουν με την δική τους γραμμή αυτό που βλέπουν, ήταν να ξεπατικώσουν την φωτοτυπία ενώ δεν τα παρακολουθούσα. Μετά την δεύτερη παρέμβασή μου – περιορισμό, κάποια από τα παιδιά δήλωσαν ότι δεν μπορούν να το κάνουν, άλλα παιδεύονται ακόμα να αποδώσουν όπως "φαίνεται" το σχέδιο και τέλος υπήρξαν κι αυτά που όρμησαν σε δευτερόλεπτα και απόδωσαν τη «δική» τους πρόταση στο φωτοτυπημένο σχέδιο.
Στο παρακάτω αποτέλεσμα χαιρόμαστε όλοι παρακολουθώντας την ομορφιά που φέρει η προσωπική αλήθεια της γραμμής του παιδιού , τόσο ζωντανή και παραστατική συνάμα!
Ανάμεσα σε 16 παιδάκια, 4 ήταν αυτά που παρέδωσαν μέσα σε ένα τέταρτο το δικό τους σχεδιάκι χωρίς πίεση, αυτόματα κι αυθόρμητα.

  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου